PROIECTUL „Da, poţi!”

În Grădiniţa Trenuleţul Veseliei se desfăşoară un proiect de dezvoltare socio-emoţională intitulat “Da, poţi!” în care sunt cuprinse grupele Albăstrele, Albinuţe şi Manocska. Programul cuprinde un curriculum de predare şi învăţare a unor abilităţi sociale şi emoţionale, sdresat educatoarelor, precum şi o serie de materiale educative specifice preşcolarilor (postere, un CD cu cântece, păpuşi) care sunt utilizate sub formă de joc pentru a preda programa educaţională.

Acest program işi propune să-i înveţe pe copii abilităţi sociale şi de management al stresului şi furiei, cu scopul de a elimina unele dizabilităţi socio-emoţionale (rezistenţă emoţională deficitară, stimă de sine scăzută, anxietatea, evitarea responsabilităţilor) şi de a le dezvolta unele abilităţi socio-emoţionale (înţelegerea, organizarea, perseverenţa, încrederea, rezistenţa).

În acest program au fost dezvoltate 5 unităţi curiculare prin intermediul cărora copiii işi pot dezvolta abilităţi sociale şi emoţionale. Aceste unităţi sunt: Încrederea, Perseverenţa, Organizarea, Înţelegerea şi Rezistenţa. Fiecare din aceste module se realizează printr-o serie de activităţi desfăşurate de către educatoare împreună cu copiii.

Încrederea înseamnă a sti că pot să reuşesc în multe domenii la grădiniţă. Presupune să nu imi fie frică să fac greşeli sau să încerc ceva nou. Exemple de comportament: a ridica mâna pentru a răspunde, a lucra independent, a impărtăşi o idee nouă cu educatoarea sau grupa.

Perseverenţa presupune a încerca din greu şi a nu renunţa uşor când realizezi sarcini şcolare pe care le consideri prea dificile sau plictisitioare. Exemple de comportament: a continua să realizez sarcini chiar şi atunci când sunt prea dificile, a nu fi distras de colegi, a verifica sarcinile pentru a vedea dacă sunt greşeli.

Organizarea se referă la planificarea eficientă a timpului, asigurarea resurselor necesare, urmărirea sarcinilor. Exemple de comportament: a te asigura că înţelegi instrucţiunile înainte de a începe tema, a avea un program de studiu, a planifica momentul în care urmează să realizez temele pentru a avea suficient timp.

Înţelegerea înseamnă a lucra cooperativ cu educatoarea sau colegii, a rezolva probleme fără a te înfuria şi a urma regulile stabilite de grupă. Exemple de comportament: a oferi ajutor când lucrezi în grup, a nu intrerupe, a aştepta până cineva termină de vorbit, a rezolva conflicte prin discuţie, fără ceartă.

Rezistenţa (cu sensul de calmare) înseamnă a reuşi să nu fii extrem de furios, deprimat sau îngrijorat când se întâmplă ceva “rău”. Înseamnă a fi capabil să te calmezi şi să faci să te simţi bine atunci când eşti foarte supărat. Înseamnă a-ţi controla comportamentul când eşti foarte supărat.